lördag

Syr korsstygn på bussäten i Skåne



Syr korsstygn på bussäten i Skåne

Har du sett ett litet hjärta eller en fågel broderad på något säte i Skånetrafiken?

Då är det förmodligen Ulrika Erdes som varit i farten.

– Det var bara något som jag kom på, säger hon till aftonbladet.se.

För ungefär ett år sedan fick Ulrika Erdes, 24 år och konststuderande, idén att brodera på säten på tåg och bussar i lokaltrafiken.

– Jag fick för mig att jag skulle bli glad om jag satte mig på en plats där det var ett broderat hjärta. Och då skulle nog fler bli det, tänkte jag så då gör jag det.

Enligt Ulrika Erdes är det ingen som har reagerat på att hon haft nål och tråd till hands i lokaltrafiken. Däremot har hon fått många reaktioner i efterhand.

– Det är positiva reaktioner. Folk verkar som jag bli glada när de ser broderier och tycker det är ett jättebra initiativ. Själv var jag fördomsfull och trodde att äldre människor inte skulle uppskatta det här. Men just bland äldre har jag fått en väldigt positiv repsons. De tycker det här är jätteroligt och att jag verkligen måste fortsätta med det här.

Gillar ”street art”

Ulrika Erdes har broderat på mellan 50 och 100 buss- och tågsäten. Hon ser sina broderier som ett konstprojekt.

– Annars sysslar jag inte med konsthantverk utan det är den fria konsten som jag är intresserad av.

Vilka utsmyckningar skulle göra dig glad i den offentliga miljön?

– Jag är förtjust i grafitti och annan ”street art” där man utnyttjar miljön som finns omkring oss, men lägger till något så det bryts lite och man ser miljön på ett annat sätt. Det uppskattar jag väldigt mycket.

Enligt Ulrika Erdes är det offentliga rummet viktigt och något som vi alla måste ta ansvar för.

– Det är viktigt att vi har respekt för vår omgivning och att inte bara säger att vi har lov att utnyttja den. Vi måste se den gemensamma miljön som vårt gemensamma vardagsrum och ta hand om och respektera det. Det tycker jag att jag gör genom det här konstprojektet. Det är viktigt för mig att visa att det är jag som gör det här. Jag står för det och är inte anonym.

Oskyldigt klotter

Skånetrafiken känner väl till Ulrika Erdes och hennes broderier. Enligt Ulrika Mebius, Skånetrafikens presschef, kan man se korsstygnen som en form av klotter.

– Men det är blandade känslor kring det är. Rent juridiskt vandaliserar hon och förstör och det är likställt med klotter, eller att man skär sönder säten. Men samtidigt känns ju det hela väldigt oskyldigt någonstans.

Har ni några planer på att anmäla det hela?

– Nej, det har vi inga planer på. Vi ser på det lite mellan fingrarna även om det rent krasst är en form av klotter. Om det hade varit i en större mängd, om bussarna hade varit fulla med korsstygnsklotter, hade vi kanske sett det på ett annat sätt.

Enligt Ulrika Mebius har Skånetrafiken varken märkt av någon positiv eller negativ respons från sina kunder.


Vi undrar hur det gått?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar