måndag

BRODERA KORSSTYGN PÅ KLÄDER.



BRODERA MED HJÄLP AV STRAMALJ ELLER AIDA PÅ KLÄDER.

Stramalj ser ut som broderiväv men är ganska så stelt. Det finns på metervara hos alla handarbetsaffärer. Det finns entrådig och tvåtrådig och olika trådantal per cm. Man väljer stramalj efter vilken tjocklek på garnet man skall sy med.
Fäst stramaljen ordentligt både i kanter och nära det mönster du ska brodera.För att få ett rakt och vackert broderi.
När man har broderat klart skall man försiktigt dra ut stramaljtrådarna en i taget.Om det känns trögt att dra trådarna så fukta broderiet en aning.Klipp av så nära broderiet som möjligt så det inte blir så läng tråd att dra.
Man kan även använda aidaväv men det blir då lite mer arbete och oftast inte lika rakt.

Lycka till!
Bilderna från Babushkadockan




2 kommentarer:

  1. Livet är väl underbart! Jag satt just nu i eftermiddag och undrade hur sjutton man gör för att brodera på vanliga tyger då jag sett så underbara exemplar på det och så kommer detta inlägg upp. Spännande, det ska jag försöka, kanske med en gång ;)

    SvaraRadera
  2. Jag kände det på mig!!!Har haft känning av det i flera dar........Kul!Då väntar jag på resultatet.Kram och godnatt

    SvaraRadera